Grenzen aangeven op werk: 7 tips

 

Je bent druk aan het werk en ineens vraagt een collega: “Kun je dit met spoed oppakken? Het moet morgen af.” Eigenlijk wil je “nee” zeggen, want je bent al overladen met andere taken, maar toch hoor je jezelf zeggen “Ja, geen probleem.” Grenzen aangeven kan moeilijk zijn. Maar hoe vaker je “ja” zegt tegen alles en iedereen, hoe moeilijker het wordt om op een gegeven moment “nee” te zeggen. Toch is het belangrijk om dit te leren. In deze blog bespreken we waarom grenzen aangeven zo belangrijk is en hoe je op een comfortabele manier je grenzen kunt aangeven.

Waarom is leren grenzen aangeven op werk zo belangrijk?

Het is goed om ambitieus te zijn en hard te werken, vooral als je gepassioneerd bent over wat je doet. Maar het moet niet ten koste van je gezondheid gaan. Als je constant je grenzen overschrijdt, loop je het risico op overbelasting en stress, wat kan leiden tot problemen zoals slecht slapen, piekeren en zelfs een burn-out. Hier zijn een paar redenen waarom leren grenzen aangeven cruciaal is:

  • Kwalitatief werk: Te veel taken aannemen kan ervoor zorgen dat je werk afraffelt, wat ten koste gaat van de kwaliteit.
  • Verhoogde productiviteit: Door je te richten op de taken die je aankunt, ben je productiever en minder gestrest.
  • Betere samenwerking: Wanneer je duidelijk communiceert wat haalbaar is, voorkom je misverstanden bij collega’s.
  • Voorkomen van structurele overbelasting: Als jij structureel te veel werk op je bord hebt en niets zegt kan het zijn dat jouw leidinggevende dat niet in de gaten heeft. Jouw leidinggevende kan hier pas iets aan doen wanneer je het aangeeft.

Waarom is grenzen aangeven dan zo lastig?

Er kunnen veel redenen zijn waarom grenzen aangeven op werk zo moeilijk is. Dit kan te maken hebben met:

  • De werkcultuur: In een omgeving waar mensen hard werken en elkaar graag helpen, kan het moeilijk zijn om “nee” te zeggen, uit angst om niet aan de verwachtingen te voldoen.
  • Je positie binnen het bedrijf: Als je nieuw bent of jezelf wilt bewijzen, voel je misschien de druk om altijd ja te zeggen tegen verzoeken van managers of senior collega’s.
  • Persoonlijke eigenschappen: Sommige mensen hebben van nature moeite met nee zeggen omdat ze anderen niet willen teleurstellen of altijd klaarstaan om te helpen.

Hoe grenzen aangeven

Grenzen aangeven op het werk is niet altijd makkelijk, maar het is een vaardigheid die je kunt leren. Het begint met bewustwording van je eigen gedrag en het vinden van een manier om op een duidelijke manier te communiceren. Door op de juiste manier grenzen aan te geven, zorg je niet alleen voor jezelf, maar ook voor een prettige werkomgeving. In de volgende tips leer je hoe grenzen aangeven je kan helpen om effectief te communiceren, zonder schuldgevoel of angst voor negatieve reacties.

7 tips grenzen aangeven op werk

1. Reflecteer op je gedrag: Begrijp wanneer en waarom je moeite hebt met nee zeggen. Is het vooral bij bepaalde collega’s? Mijd je conflicten? Zeg je sneller ja als je enthousiast bent over een bepaalde taak? Door deze patronen te herkennen, kun je bewuster reageren in de toekomst.

2. Kom er later op terug: de valkuil kan zijn dat je wordt overvallen en “ja” zegt uit automatisme. Door aan te geven dat je even moet kijken en er later op terugkomt kun je rustig kijken of het in jouw planning past. Daarnaast heb je tijd om een weloverwogen, assertief antwoord te formuleren.

3. Stel prioriteiten: Maak duidelijk welke taken voor jou het belangrijkst zijn en waar je je tijd en energie aan wilt besteden. Dit kun je vervolgens delen met collega’s zodat ze weten wat je grenzen zijn en begrijpen ze waarom je soms “nee” moet zeggen.

4. Stel realistische verwachtingen: Geef duidelijk aan wat haalbaar is binnen de tijd en middelen die je hebt. Zo voorkom je dat je onrealistische deadlines accepteert en jezelf onder druk zet.

5. Wees assertief in jouw communicatie: Wees duidelijk en zelfverzekerd zonder agressief over te komen. Zeg bijvoorbeeld: “Ik heb meer tijd nodig voor dit project,” in plaats van: “Dit is onredelijk.”

6. Wees helder in jouw communicatie: Wanneer iemand je iets vraagt en je wil nee zeggen, draai er dan niet omheen. Wees niet vaag door bijvoorbeeld te zeggen: Eeeuh, ja ik ben wel druk, heeft het echt haast?” Daarmee laat je de ander voor jou beslissen. Wees helder en zeg bijvoorbeeld: “Mijn agenda zit helaas al vol deze week. Ik kan er volgende week naar kijken, is dat goed?”

7. Wees consistent: Het is belangrijk om consequent te zijn met grenzen aangeven. Als je af en toe wel toelaat dat anderen je grenzen overschrijden, wordt het voor hen onduidelijk. Door consequent te blijven schep je duidelijke verwachtingen voor jezelf en je collega’s.

Moeite met grenzen aangeven? Volg de training grenzen aangeven

Wil je meer leren over het aangeven van grenzen op je werk? Onze training Brave Conversations biedt je praktische tools en inzichten voor het leren grenzen aangeven. Samen met de trainer ga je dieper in op jouw uitdagingen en leer je hoe je effectief en met zelfvertrouwen je grenzen kunt aangeven.

About The Author

Farah is toegewijd om young professionals te helpen succes te bereiken. Dit doet zij door het geven van trainingen teneinde professionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit is de brandstof die het vuur voedt dat Farah tot de drijvende kracht achter Mind Elevators maakt. Farah is gespecialiseerd in Presenteren, Personal Branding en Netwerken.