Steeds meer Young Professionals met een burn-out
Volgens een artikel in de Metro worden “afgestudeerden onvoorbereid werkvloer opgeslingerd.” De hoeveelheid Young Professionals die onder hoge druk staan en moeten opboksen tegen hoge verwachtingen is dan ook onevenredig hoog op het moment. Volgens het TNO is één op de tien net afgestudeerden op de werkvloer onderhevig aan intimidatie en conflicten op de werkvloer. Het aantal mensen in deze generatie tussen 25 en 34 jaar met een burn-out is hoger dan gemiddeld. Vakkennis is niet het probleem, maar sociale geschooldheid geeft problemen in het arbeidsleven.
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. In mijn omgeving heb ik mensen gezien die door hoge werkdruk op het randje staan van een burn-out en die door een (sociaal) conflict op het werk over de rand geduwd worden. Vooral omdat deze generatie kwetsbaar lijkt te zijn door de onbalans tussen sociale en cognitieve ontwikkeling. De mensen die vol idealisme en optimisme hun studie hebben afgesloten en met goede moed beginnen aan een nieuw hoofdstuk komen soms van een koude kermis thuis.
Waar zij, gewapend met vakkennis en fijn geslepen intellect, denken volledig uitgerust te zijn om hun carrière op te bouwen, schieten zij tekort op het gebied van sociale ontwikkeling. Politieke spelletjes van collega’s of simpelweg hun eigen plekje vinden blijkt soms moeilijker dan verwacht.
Wat hier nodig blijkt, is een mentale en sociale weerbaarheid. Dit is in de meeste gevallen geen onderdeel van het onderwijs dat zij genoten hebben. De focus ligt vooral op cognitieve vaardigheden, die getoetst worden en waardoor de indruk gewekt wordt dat Young Professionals “klaar zijn voor de wereld.” Zaken zoals het ontwikkelen van intrinsieke motivatie, wilskracht, discipline of simpelweg een moeizaam gesprek aan te gaan op de werkvloer zijn niet bij elke studie even belangrijk.
Door het ontwikkelen van mentale weerbaarheid zullen jonge professionals zich niet alleen op cognitief vlak staande zullen houden, maar tevens hun eigen plekje veroveren en deze verdienen. Er wordt gepleit voor meer mentorschap op de werkvloer, echter zijn het de nieuwe werknemers die zichzelf staande dienen leren te houden. Een groot deel van de oplossing ligt in het werken aan zichzelf zodat zij zich ontwikkelen naar een goede balans tussen sociale en cognitieve kracht.